Autorius: Alkas.lt Šaltinis: https://alkas.lt/2022/02/12/tr... 2022-02-12 17:32:00, skaitė 375, komentavo 3
Vasario 10 d. Trakų rajono savivaldybės administracija išplatino džiugų pranešimą apie tai, kad Trakuose statybų aikštele virtusios buvusios senosios autobusų stoties vietoje, į būsimo pastato atraminės konstrukcijos pamatą buvo įbetonuota kapsulė, žyminti naujos modernios Trakų autobusų stoties statybos pradžią!
„Į kapsulę įdėtą raštą, kuriame buvo pažymėta, kad naujasis autobusų stoties pastatas iškils Trakams minint savo 700 metų sukaktį, pasirašė iškilmingoje ceremonijoje dalyvavęs Trakų rajono savivaldybės meras Andrius Šatevičius, Trakų rajono savivaldybės administracijos direktorė Jolanta Abucevičienė, šį projektą vykdančios bendrovės „Trastas“ vadovas Darius Nedzinskas, generaline rangove pasirinktos statybų bendrovės „Binkauskas ir Stašinskas“ vienas iš vadovų Kęstutis Binkauskas, bendrovės „Trakų autobusai“ vadovas Rolandas Lenkauskas“, – rašoma šia proga savivaldybės išplatintame pranešime spaudai.
Toliau savivaldybė džiaugsmingai praneša, kad 2 tūkstančių 400 kvadratinių metrų ploto pastato, kuriame įsikurs ne tik autobusų stotis, bet ir prekybos centras „Rimi“, Trakų rajono savivaldybei nekainuos nė cento!
Pasak savivaldybės pranešimo bendra statybos vertė siekia: apie 3,8 milijono eurų, plius 2 milijonus eurų į prekybos plotų įrengimas kurį apmokės prekybos tinklas „Rimi“, plius Autobusų stoties interjerui ir moderniai įrangai įsigyti projekto vykdytojo – bendrovės „Trastas“ skirti 100 tūkstančių eurų.
„Prie įvažiavimo į Trakus stovėjusi senoji autobusų stotis ne tik badė akis trakiškiams ir miesto svečiams. Per nutriušti spėjusio pastato stogą sunkėsi vanduo, o per nesandarius langus švilpavo vėjai. Avarinės būklės senoji autobusų stotis buvo pradėjusi kelti pavojų joje dirbantiems bei besilankantiems žmonėms, jau nekalbant apie elementarių patogumų stoką šioje autobusų stotyje“, – rašoma pranešime spaudai.
„Trakų rajono savivaldybei naujos stoties rekonstrukcija būtų tapusi nepakeliama našta. Išeitis buvo rasta, kai autobusų stotį su prekybos centru savo lėšomis pastatyti pasisiūlė bendrovė „Trastas“. Deja, šis projektas kuriam laikui buvo sustabdytas. Prie bendro stalo skirtingų interesų turinčias puses pernai pavyko susodinti tuo metu Trakų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pareigas ėjusiam dabartiniam Trakų rajono savivaldybės merui A. Šatevičiui“ , – rašoma Trakų savivaldybės pranešime spaudai nė žodžiu neužsimenant kas ir dėl ko buvos sustabdęs numatytas statybas.
Pasak bendrovės „Trastas“ vadovo D. Nedzinsko, labiausiai jį džiugina tai, kad kompromisą pavyko pasiekti neaukojant pirminės šio projekto idėjos.
„Projektas buvo pakoreguotas nežymiai. Pirminė idėja išliko – naujoji autobusų stotis ir į ją inkorporuotas prekybos centras nebus standartinis stačiakampio formos pastatas. Jo fasadas bus lenktos formos ir atkartos dviejų ežerų, tarp kurių jis stovės, pakrančių linijas. Vertikaliomis plokštėmis dekoruotos sienos bus panašios į ežerų pakrantėse augančių nendrių vaizdą.
Šis tiek istorine, tiek aplinkos prasme jautrioje vietoje atsirasiantis modernus statinys turėtų simbolizuoti, kad Trakai turi ryšį ne tik su senove, bet ir tai, kad Trakams nesvetima ir moderni nūdienos architektūra“, – sako D. Nedzinskas.
Judėjimo „Gelbėkim Trakus“ nuotr.
Visuomenininkai susirūpinę Trakų kraštovaizdžiu sako, jog būtina sakyti tiesą, kad čia statomas prekybos centras, o ne autobusų stotis. Pastarajai bus skiriamas neesminis viso komplekso gabaliukas. Teisę statyti šį verslo objektą vystytojas turėjo išsikovoti ragais ir nagais nuo 2016 m, nes visuomenininkų ir paveldosaugininkų pastangomis buvo pavykę šį projektą sustabdyti.
Folkloristė, antropologė, Trakų kultūros tyrinėtoja dr. Lina Leparskienė, viena iš visuomeninio judėjimo „Gelbėkim Trakus“ steigėjų sako:
„Kultūros paveldo departamentas tokiam projektui pritarimą išreiškė sumažindamas pietinę Trakų senamiesčio dalį, kad jo prieigose galėtų patogiau kurtis mažo miestelio proporcijų visiškai neatitinkantis statinys. Advokatų atrastų įstatymų spragos privertė pasiduoti viešąjį interesą dėl AB „Trakų autobusai“ ir vystytojui priklausančių sklypų mainų teisėtumo gynusią Prokuratūra. Turėjo atsitraukti ir Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija.
Kitaip tariant, šis projektas liudija kad nacionaliniai parkai valstybei nebereikšmingi, o šalies kultūros apsaugos sistema yra neįgali. Vystytojas išsikovojo, kad būtų svarstomas tik jo vieno pasiūlymas. Konkurso nevyko, todėl tiek savivaldybė, tiek žmonės neteko galimybės svarstyti tvaresnių, gamtai ir kraštovaizdžiui draugiškesnių stoties pertvarkymo vizijų. Vietos gyventojai gaus naują apsipirkimo vietą, tačiau praras galimybę saugiai prieiti prie ežero pakrantės, kadangi visos prekybos centro prieigos bus apsuptos automobilių stovėjimo aikštelėmis be takelių žmonėms. Lankytojai, vietoje to, kad nuo pat pirmos akimirkos galėtų mėgautis Trakų kraštovaizdžiu, pateks į urbanististinės taršos erdvę“.
Dešimtmečius negalėdama sutvarkyti 1987 m. šiaurinėje Trakų pusiasalio dalyje pastatytos autobusų stoties aplinkos Trakų savivaldybė tokias pareigas perdavė UAB „Trastas“ direktoriui, buvusiam garsiosios Vilniaus prekybos grupės – vadinamo „VP dešimtuko“ nariui, verslininkui D. Nedzinskui, kuris iškėlė savo sąlygas – suteikti galimybę pasistatyti prekybos centrą.
Nors įmonė statybas pridengė noru suremontuoti Trakų autobusų stotį, tačiau palyginus su planuojamo statyti prekybos centro plotu, stočiai numatyta skirti 10 kartų mažiau vietos.
Siekiant pasinaudoti šia galimybe nuo 2016 m.imta imta keisti planavimo dokumentus, mažinti senamiesčio teritoriją. Visa tai buvo daroma, tam, kad valstybiniame parke ant valstybinės žemės būtų realizuotas ne viešas, o privatus interesas.
Tokiam protu nesuvokiamam Trakų senamiesčio niokojimui, ketinimui istoriniame mieste, prisidengiant autobusų stoties renovavimu statyti gigantišką prekybos centrą, pasipriešino Trakų istorinio nacionalinio parko direktorius Gintaras Abaravičius. Šis garsus Lietuvos kultūros paveldo saugotojas, jau 25 metus vadovaujantis Trakų istoriniam nacionaliniam parkui ir ginantis jį nuo grubaus verslo grupuočių kišimosi, tuomet įtakingų politikų ir verslininkų dėl savo principingo elgesio buvo apskųstas Specialiųjų tyrimų tarnybai, o po to ir prokuratūrai. Tačiau prokuratūra galiausiai tyrimą nutraukė nenustačiusi jokių neteisėtų parko direktoriaus veikų.
Aktyvūs visuomenininkai susibūrę į judėjimą „Gelbėkim Trakus“, ragino visuomenę priešintis paveldo naikinimui Trakuose ir brutaliai verslo plėtrai.
„Pastačius tokio dydžio parduotuvę, gėda bus prieš atvykstančius, kuriuos stebins tokia barbariška urbanizacija unikaliame kraštovaizdyje. Gėda bus prieš ateities kartas, kurios šį projektą vertins kaip sovietmečio statybų tęsinį, – tuomet teigė dr. L. Leparskienė.
Pasak jos dar blogiau yra tai, kad tokios statybos sukurs precedentą, kai kiekviena įmonė norėdama pasistatyti savo prekybos centrą Trakuose galės pirštu rodyti į šį atvejį.
Visuomenininkai perspėjo, kad autobusų stoties rekonstrukcija Trakuose, tai tik „figos lapelis pridengti šiam brutaliam sumanymui“ ir lygina šį projektą su vieną iš gražiausių Kauno krantinių milžiniška automobilių stovėjimo aikštele sudarkiusiu ir Karmelitų bažnyčią užgožusiu „Akropoliu“.
„Pinigai, „Akropoliu“ išprievartavę Kauną, o dabar į Trakus stumiantys 2000 (iš tikrųjų 2400 – Alkas.lt pastaba) kvadratinių metrų dydžio prekybcentrį, yra susiję su „Vilniaus prekyba“ ir turi visos valstybės prievartavimo patirtį – projekto rengėjos UAB „Trastas“ savininkas yra buvęs „Vilniaus prekybos“ akcininkas Darius Nedzinskas, vienas iš „Leo LT“ aferos architektų. Tada jis vadovavo „Maximos“ savininkams priklausiusiai „NDX energijai“, kuri diktavo sąlygas visai valstybei, įtrauktai į neskaidrius ir jai nuostolingus akcijų mainus“, – rašė judėjimo „Gelbėkim Trakus“ nariai išplatintame pranešime spaudai.
Visuomenininkai susibūrę į judėjimą „Gelbėkim Trakus“ paskelbė peticiją, kuria kvietė kovoti prieš paveldo naikinimą Trakuose pasisakyti prieš brutalią verslo plėtrą ir didelio masto prekybos centro statybas Trakų istorinio miesto teritorijoje. Peticiją pasirašė daugiau nei 1325 žmonių. Ji buvo įteikta Trakų rajono savivaldybei, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai, Kultūros paveldo departamentui ir Lietuvos Respublikos Seimui.
Prie iniciatyvos prisijungė ir paveldosaugos srityje daug metų dirbęs seimo narys Naglis Puteikis. Dėl istorinio miestovaizdžio išsaugojimo jis kreipėsi į Valstybinę kultūros paveldo komisiją ir Seimo Kultūros komitetą, prašydamas apsvarstyti šią bei kitas problemas ir priimti sprendimus, kuriais būtų apgintas kultūros paveldas.
„Esu pasiryžęs ginti viešąjį interesą ir Trakų valdžios užmojus vertinu kaip nepateisinamus. Vietoje šabakštynų – griūvančios autobusų stoties ir jos aplinkos nebūtinai turi būti „Rimi“. Gali būti aikštė, pieva, parkas. Stiklobetoniniai vienkartiniai, dešimčiai metų, monstroidiniai prekybcentriai gali būti lomose, kad negadintų istorinių kraštovaizdžių.
Pavyzdžiui amerikiečiai apgriuvusį Vašingtono centro kvartalą sutvarko įrengdami ten parką, tuo tarpu Lietuvos prekeiviai kiša į istorinius miestų ir miestelių centrus monstriškus betonoidus. Nors visas pasaulis iš XIX a. pabaigos praktikos žino, kad juos galima statyti tik miestų pakraščiuose, nes kitaip nužudomas smulkusis verslas, o transporto kamščiai paralyžiuoja centro gyvenimą,“ – sakė N. Puteikis.
„Gelbėkim Trakus“ judėjimas tęsiasi | „Gelbėkim Trakus“ judėjimo nuotr.
2017 m. balandžio 7 d. neeiliniame posėdyje Valstybinė kultūros paveldo komisija (VKPK) balsų dauguma nepritarė didelės apimties ūkinei plėtrai Trakų senamiesčio urbanistiniame draustinyje. Buvo nutarta kreiptis į Vyriausybę, prašant įpareigoti atsakingas institucijas nepritarti sprendimams, keliantiems pavojų kultūros paveldo išsaugojimui.
Pasaulio kultūros paveldo vietų ir vietovių priežiūros gairės nurodo, kad intarpų statiniai (šiuolaikinė architektūra) turi atsižvelgti į istorinio konteksto formą: turėti ritmą, masę ir siluetą, atitinkantį vietoscharakterį. Šių kriterijų neatitinkančios planuojamos statybos yra agresyvi fizinė ir destruktyvi regimoji svetimybė, pakeisianti ne tik urbanistinę, bet ir gamtinę senamiesčio aplinką. Numatomas erdviškai agresyvus užstatymas prieštarauja įsteigto Trakų istorinio nacionalinio parko koncepcijai, urbanistinio draustinio tikslams, Europos kraštovaizdžio konvencijos nuostatoms, Pasaulio kultūros paveldo vietų bei vietovių priežiūros gairėms.
Paveldo komisija nutarė siūlyti Vyriausybei įpareigoti Kultūros ministeriją, kuri atsakinga už Trakų senamiesčio urbanistinio draustinio apsaugą, pavesti jai pavaldžioms įstaigoms nepritarti sprendimams, neatitinkantiems Trakų istorinio nacionalinio parko steigimo bei išsaugojimo tikslų bei darnios plėtros ir prieštaraujantiems Vyriausybės suformuluotai nuostatai – saugoti bei atkurti kultūrinį palikimą, formuojantį istoriškai susiklosčiusį Trakų miesto ir apylinkių vaizdą. Vyriausybei taip pat siūloma įpareigoti Aplinkos ministeriją nustatyti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų keitimo principus, remiantis kultūros paveldo išsaugojimo ir visuomenės interesais.
Trakų senamiesčio planinė erdvinė struktūra Vyriausybės pripažinta vienu vertingiausių gamtos ir kultūros paveldo kompleksų, todėl Trakų rajono savivaldybei siūlytina prioritetą teikti tvariai raidai, didžiuosius prekybos centrus planuojant už vertingos teritorijos ribų.
Išnagrinėjusi Trakų r. savivaldybės administracijos ir UAB „Trastas“ direktoriaus D. Nedzinsko vystomo „Trakų autobusų stoties rekonstrukcijos projekto“ projektinius pasiūlymus, Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija nustatė galimus pažeidimus dėl kurių kreipėsi į Lietuvos Respublikos generalinę prokuratūrą.
2017 m. balandžio 10 d. ir tuometinis Seimo narys N. Puteikis kreipėsi į prokuratūrą ir kitas institucijas, prašydamas įvertinti nesąžiningus, Civiliniam kodeksui prieštaraujančius mainus, kurie sudarė D. Nedzinskui galimybę praturtėti valstybės sąskaita, ne konkurso būdu įgyjant teisę pastatyti privatų komercinį objektą valstybiniame žemės sklype, esančiame Trakų istorinio nacionalinio parko urbanistiniame draustinyje.
Visų adresatų buvo paprašyta patikrinti, ar jų priežiūros kompetencijoje esančių įstatymų nepažeidžia sandoris, kuriuo UAB „Trakų autobusai“ išmainė beveik pusę Trakų autobusų stoties pastato, esančio sklype Vytauto g. 90, į UAB „Trastas“ privačios nuosavybės teise priklausiusį žemės sklypą, esantį Vytauto g. 88, tam, kad D. Nedzinskas ir jo įmonė be konkurso ir be aukciono įgytų teisę vietoje autobusų stoties pastato pastatyti jam privačios nuosavybės teise priklausantį prekybos centrą, kuriame įsikurtų „Rimi“, mokantis nuomą šio statinio savininkui D. Nedzinskui, o mažojoje naujo pastato dalyje būtų įrengta autobusų stotis.
Įvertinusi šį sandorį, Finansų ministerija nurodė, kad mainai tarp UAB „Trakų autobusai” ir UAB „Trastas“ gali būti nelygiaverčiai, t. y. nuostolingi valstybei ir savivaldybei, nes privačiai įmonei faktiškai bus perleistos teisės į du kartus didesnį valstybinės žemės sklypą, nei jos išmainytas, be to, mainų sutartis sudaryta galimai pažeidžiant įstatymų ir teisės aktų reikalavimus.
Kritiškai šį sandorį įvertino ir Teisingumo ministerija, pažymėjusi, kad jis galimai atitinka Koncesijų įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatytą koncesijos sampratą, o koncesija, išskyrus įstatyme nustatytas išimtis, turėtų būti suteikta atviro konkurso būdu.
Išnagrinėjusi Trakų istorinio nacionalinio parko direktoriaus Gintaro Abaravičiaus ir Seimo nario N. Puteikio pareiškimą 2017 m. balandžio 28 d. Vilniaus apygardos prokuratūra kreipėsi į teismą prašydama panaikinti ir kitus su šiuo D. Nedzinsko projektu susijusius teisės aktus: Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos pirmosios vertinimo tarybos 2016 m. vasario 9 d. aktą, kuriuo buvo sumažintas Trakų senamiestis, išimant iš jo projekto vystymui reikalingą teritoriją, tuometinio Trakų r. savivaldybės administracijos direktoriaus Jono Liesio (2016–2020 m. kadencijos Seimo nario!) 2016 m. birželio 15 d. įsakymą, Trakų rajono savivaldybės tarybos sprendimus dėl bendrojo ir detaliojo plano korektūrų bei su jais susijusį Nacionalinės žemės tarnybos sprendimą.
2017 m. Gegužės 10 d. Vilniaus apygardos administracinis teismas (VAAT) priėmė sprendimą pritaikyti laikinąsias apsaugos priemones, kuriomis būtų sustabdyta ūkinė plėtra dabartinės Trakų autobusų stoties teritorijoje.
Investicijos ar nežabotas godulys? | Alkas.lt koliažas
Ir štai atomazga.
2021 m. sausio mėnesį, beveik po 5 metų bylinėjimosi, Apeliacinio teismo patvirtinta „Trasto“, „Trakų autobusų“ ir prokurorų taikos sutartis uždegė žalią šviesą D. Nedzinskui į Trakų senamiesčio širdį įsiskverbti su „Rimi“ prekybos centro gremėzdu. Pagal sutartį prokurorai atsisakė ieškinio, o abi šalys įsipareigojo nereikšti daugiau jokių pretenzijų viena kitai dėl mainų sutarties ar kitų finansinių reikalavimų.
LVAT tuo pačiu metu prokurorų prašymu taip pat galutinai nutraukė bylą dėl įvairių institucijų sprendimų, susijusių su „Rimi“ prekybos centro statyba bei autobusų stoties rekonstrukcija.
Štai taip, nepaisant visuomeninio intereso, paveldo apsaugos ir institucijų nustatytų ir teismų patvirtintų pažeidimų prekybos centro statybos Trakų gamtinio ir kultūrinio perlo širdyje prasidėjo.
Pinigai ir grasinimai – visagaliai milijonierių ginklai ir vėl suveikė?
***