Autorius: Anno Šaltinis: http://ldiena.lt... 2020-08-30 06:10:00, skaitė 2044, komentavo 20
Dar prieš savaitę aukščiausi Lietuvos pareigūnai, įskaitant p-rezidentą ir ministrą-pirmininką, užtikrintai darė pareiškimus, kad jie privers Baltarusiją žengti “demokratizacijos keliu”, o Aleksandrą Lukašenką, kaip neteisėtai išrinktą, privers pasitraukti.
Norėdami įrodyti savo ketinimų rimtumą, lietuviai įvedė sankcijas keliems aukščiausiems Baltarusijos pareigūnams ir netgi norėjo aplankyti Baltarusiją, greičiausiai, kad paspartintu “demokratizacijos procesą.
Pribaltikos prezidentų į Baltarusiją neįsileido - jums blynų tarkuotų bulvių dar neprikepta
Tačiau tokie lankytojai, kurie pirmiausia kumščiais grasina, o paskui į svečius prašosi baltarusiams pasirodė nereikalingi. Visoms aukštoms Lietuvos delegacijoms, įskaitant p-rezidentą ir ministrą pirmininką, buvo liepta grįžti atgal.
Bet tuo viskas nesibaigė. Baltarusija ir jos prezidentas Aleksandras Lukašenka, matyt, gerai išmoko Rusijos pamokas, kuri į sankcijas jos atžvilgiu trenkė atgal tokiom pat sankcijomis. O ir bendradarbiavimo su valstybėmis, palaikiusiomis sankcijas, klausimai taip pat buvo Rusijos peržiūrėti.
Savo vaidmenį atliko ir Lukašenkos telefoniniai pokalbiai su Putinu. Aleksandras Grigorjevičius atidžiai išklausė savo kolegą ir kaimyną ir praėjus kuriam laikui po paskutinio pokalbio su Maskva paskelbė Baltarusijos vyriausybės planą siųsti krovinius iš Baltarusijos aplenkiant Lietuvą.
Iki tos akimirkos, leiskite jums priminti, kad būtent Lietuvos geležinkeliai ir Lietuvos uostai yra pritaikyti baltarusiškų krovinių tranzitui. Taip susiklostė dar nuo tarybinių laikų ir nepriklausomybės metais abi respublikos nieko nepakeitė transporto schemoje - tai tiko abiem pusėms: Baltarusija turėjo prieigą prie Baltijos jūros ir galimybę siųsti savo prekes jūra, o Lietuva gavo gerus pinigus už tranzitą per savo teritoriją ir suteikė darbo šimtams įmonių.
Dabar atrodo, kad šiai schemai ateina galas - Baltarusija ieško kitų kelių. Greičiausiai kroviniai iš Baltarusijos važiuos į Leningrado sritį į Ust-Lugos ir Primorsko uostus. Tai yra ultra-modernūs uostai, kurie gali lengvai susidoroti su Baltarusijos krovinių kiekiais.
Bet kai Lietuva sužinojo apie Baltarusijos planus, ten kilo panika.
Taip Lietuvos ūkio ir inovacijų ministras Rimantas Sinkevičius jau pareiškė, kad šis sprendimas padarys žalą respublikai ir jis labai tikisi, kad šie planai nebus įgyvendinti.
„Jau vien tokie pareiškimai kelia grėsmę, jie verčia analizuoti situaciją. Galbūt Baltarusijos vyriausybė įtikins prezidentą paskaičiuoti nuostolius, ir aš manau, kad sveikas protas turėtų nugalėti “, - interviu BNS.lt pasakė Sinkevičius.
Naujas ir šiuolaikinis Ust-Lugos uostas Leningrado srityje
Lietuvos ministro nuomone, techniškai įmanoma labai greitai perkelti krovinių srautus nuo Lietuvos krypties į Rusijos ir tai neužtruks ilgai, tuo labiau - Baltarusijos kroviniams nereikia atlikti muitinės procedūrų kertant sieną su Rusija, todėl žymiai sumažės kelionės laikas ir krovinių kaina.
Sprendžiant iš visko, ši situacija yra tokia rimta Lietuvai, kad ministras Sinkevičius faktiškai atvirai kreipėsi į Jevrosojūzą su prašymu kaip nors paveikti situaciją. Bet kol kas tyli, matyt patys yra dar labiau šokiruoti nei lietuviai.
Baigdamas galima apibendrinti: Rusija, o dabar ir Baltarusija, atsisako gabenti savo krovinius per Lietuvą. Tuo labiau, kad Rusija jau įpusėjo tą darydama.
Kuo tas gresia Lietuvai?
Lietuva už tranzitą gaus keliais šimtais milijonų eurų mažiau. Šimtai įmonių Klaipėdos uostuose ir Ventspilio ugnis atsidurs ties bankroto riba, o dešimtys tūkstančių darbuotojų taps bedarbiais. Žlungančios ekonomikos ir pasaulinės krizės sąlygomis šis Baltarusijos žingsnis bus tolygus kontroliniam šūviui.